Vissen…. Blog VII

Basisonderwijs leerkracht juf meester bovenbouw

Vissen

Het lerarentekort heeft grote gevolgen voor scholen. Veel scholen worstelen met het rondkrijgen van de formatie voor het nieuwe schooljaar. Met name in de grote steden is het lerarentekort fors. Zo ook in Rotterdam. Alle besturen vissen in dezelfde vijver. En in die vijver zwemmen helaas weinig vissen: wat jonge vissen – zo uit de kweekvijver, klaar voor een duik in het diepe; wat nieuwe vissen – zij zwommen hiervoor nog in een andere kom, maar zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging; zelfs wat ervaren vissen – die hun horizon willen verbreden, toe zijn aan ander water: zoet, zout, snel stromend of van een rustig kabbelend beekje; enkele oude vissen – die de school niet meer kunnen bijhouden en een rustig beschut plekje zoeken in de vijver, waar ze de laatste jaren voor hun pensioen kunnen zwemmen.

Ook de Kralingsche School vist in die vijver. En tot nu toe wilden de vissen nog niet erg bijten. Wat voor aas er ook aan de hengel hing? Lag dat aan het voer? Aan de hengel? Zaten we wel op de juiste plek aan de kant? Of hadden we te weinig geduld?

Twee ouder vissers stelden voor om van strategie te wijzigen. De kans dat we beet zouden hebben met de huidige strategie was te gering. De bekende vacaturesites raken overspoeld. Nee, om succes te behalen moest er op een andere manier worden gevist.

Extra voer? Dat helpt maar tijdelijk, bovendien trekt het vissen aan die om een verkeerde reden voor de Kralingsche school kiezen. Bovendien is dat niet fair t.o.v. de vissen die al sinds jaar en dag in onze vijver zwemmen.

De ouder vissers bedachten samen met de directeur een aantal nieuw, aansprekende manieren:

  • Het maken van een nieuwe website. Eentje die aantrekkelijk is en vissen nieuwsgierig maakt en voor de Kralingsche school interesseren.
  • Het maken van een kort, uitnodigend en vrolijk promotiefilmpje. Een filmpje met een knipoog.
  • Het bijhouden van de facebookpagina, en die delen met alle vissen uit de school.
  • Het posten en verspreiden van vacatures en filmpje via sociale media, zodat veel vissen, jong en oud, over de Kralingsche school krijgen te horen
  • Het organiseren van een open-middag. Een middag waarop vissen, van alle soorten en maten, kleuren: jong, oud, fulltime, parttime, welkom zijn op de school, om een rondje mee te zwemmen in onze vijver.
  • Het bijhouden van een blog, met relevante en interessante columns over het leven op de Kralingsche school,

 

Die nieuwe vistechnieken blijken te werken. Beetje bij beetje zwemmen nieuwe vissen de school binnen: jonge vissen, zij-instromers, ervaren vissen. CV’s worden gepost, motivatiebrieven gemaild, telefoongesprekken gevoerd, rondleidingen gegeven, de eerste kennismakingsgesprekken gehouden en vervolg afspraken gemaakt.

Dat stemt me gerust. Het lijkt me sterk dat er tussen wat nu langs komt zwemmen geen mooie, enthousiaste vissen zitten die niet op onze school willen blijven. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Immers, er zijn kapers op de kust.

Vissen is een sport waarvoor je geduld, uithoudingsvermogen en feeling moet hebben. Vroeg opstaan, een goed plekje zoeken waar ze willen bijten, je hengel uitwerpen en een beetje staren naar je dobber. En vroeg of laat hangt de vis waar je naar op zoek bent aan je hengel. Liefdevol en zorgzaam haal ik ‘m binnen.

Eric Heugens

Rotterdam, 25-05-2019

Internationalisering – Bezoek IJsland

Leerkracht juf meester basisonderwijs internationaal ijsland school Rotterdam

Internationalisering

Onlangs ben ik op studiereis geweest naar IJsland. Dat dunbevolkte, afgelegen, vulkanische eiland dat zo goed scoort op het gebied van inclusief onderwijs.
Waar de jeugd zo actief en sportief bezig is en minder snel grijpt naar drank, drugs en sigaretten. Leerkracht juf meester basisonderwijs internationaal ijsland school Rotterdam
Hoe hebben ze dat voor elkaar gebokst?
Hoe zien IJslandse scholen eruit?
Hoe geven IJslandse leerkrachten les?
Welke keuzes maken zij en wat kunnen wij leren van hun aanpak?

Met dit soort vragen vloog ik naar Reykjavik. Eager, geïnteresseerd en met een open blik. Ik was al eens eerder op scholenbezoek geweest in een ander land. In Oslo, in New York.

Dat soort bezoekjes zijn zeer waardevol en leerzaam. En ook al kun je situatie niet 1 op 1 met je eigen school, met het Nederlands onderwijs vergelijken, je doet enorm veel inspiratie op: collega’s aan het werk zien, leren van de keuzes die zij maken.

 

Kinderen gebogen over hun schoolwerk, dat niet zo veel verschilt van het werk dat Nederlandse kinderen maken, kijken je met een schuin oog aan. Vragen zich af wie je bent en wat je komt doen. De meeste stilzwijgend, een enkeling vrij, nieuwsgierig, bij de hand, durft je openlijk een vraag te stellen. Ook dat is ons niet vreemd. Een mondiale reactie, die je overal, waar je ook komt, ervaart. Lachende, vrolijke, blije en nieuwsgierige kinderen.

Leerkracht juf meester basisonderwijs internationaal ijsland school RotterdamWanneer je andere scholen (in binnen- of buitenland) bezoekt, krijg je even de gelegenheid om van een afstandje naar het werk te kijken. Het onderwijs. Zie je verschillen (meestal cultuurgebonden) en overeenkomsten. Denk je na over je eigen school, je eigen klassensituatie, je eigen “kinderen” en over je eigen handelen. Je neemt waar, vergelijkt en trekt parallellen. Met al die indrukken reis je weer terug naar Nederland, naar Rotterdam. Kijk je weer met een frisse blik naar je klas – je school.

Dat is de impact van een buitenlands scholenbezoek. Nog lang sudderen de beelden door je hoofd. En wellicht verandert het enigszins je manier van werken, je kijk op het onderwijs.

 

Een ander bijkomend voordeel is, is dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant van de heuvel. Dat problemen waar we hier tegenaan lopen, zijn ook de zorgen van onze buitenlandse collega’s.  Mondiale problemen, waar de samenleving een passend antwoord op probeert te vinden. Soms ervaar je dat landen daarin een stap verder zijn dan wij, en soms kom je tot de conclusie dat we het hier in Nederland helemaal nog niet zo slecht doen. Dat we op bepaalde gebieden voorloper zijn.

 

Om dit soort aspecten vind ik het belangrijk om andere (binnen & buitenlandse) scholen te bezoeken. Tijdens het reizen, Leerkracht juf meester basisonderwijs internationaal ijsland school Rotterdamdat je vaak samen met enkele collega’s doet, vinden mooie en boeiende gesprekken plaats. Gesprekken over onderwijs. Over ons mooie vak.

Aan die scholenbezoeken moet niet alleen de directeur kunnen deelnemen. Nee, ook leerkrachten, die elke dag weer voor een groep kinderen staan, moeten die gelegenheid krijgen.

Ook voor het nieuwe schooljaar ben ik een paar internationale uitwisselingen aan het regelen. Naar Zweden, naar Finland. Subsidie aangevraagd, contacten gelegd, afspraken vastgelegd en een globale tijdsplanning gemaakt. Dat geregel, die voorpret geeft veel energie. Bij collega’s en ook bij mij, de directeur van deze prachtige school.

 

Leerkracht juf meester basisonderwijs internationaal ijsland school Rotterdam

Internationalisering verbreedt je horizon, versterkt de teamgeest, geeft gelegenheid tot het oppoetsen van je Engels en verrijkt het onderwijs en jouw als mens.

Om die reden pakken medewerkers, leerkrachten op de Kralingsche school af en toe hun koffer.

Niet om te vertrekken, maar om terug te komen met een rugzak vol indrukken en unieke ervaringen. Is jouw rugzak al gepakt?

 

 

Eric Heugens

Rotterdam, 20-05-2019

Circus

Vacature leerkracht onderwijs juf meester Kralingsche School Rotterdam

Circus

Afgelopen vrijdagmiddag deed Circusstad Rotterdam voor een kort optreden de Kralingsche School aan. Met een touw werd een soort piste op het achterplein gecreëerd. Een vrolijk muziekje en twee acrobaten deden de rest. De show kon beginnen. En even voor drie uur vulden de kinderen en hun ouders het plein. Klaar voor het grote moment.

 

Met open mond keken de kinderen naar de kunsten van de twee jongleurs. Witte knotsen vlogen door de lucht, van de ene hand naar de andere hand. Links, rechts, omhoog, omlaag, met een dubbele salto, tussen benen door of met een snoekduik van grote hoogte naar omlaag. Behendig wist de jongleur de knotsen weer op te vangen.. Een heel keertje viel er eentje op de grond, dat mocht de pret niet drukken. Ook de trucs met de diabolo’s waren fantastisch. Het meisje had een emmer op haar hoofd en moest alles op gevoel doen. Gelukkig ging alles goed.

 

Af en toe is het leven in school net een circus. Drukte, leven, geluid, vertier en veel plezier. Dan bruist en gonst het in alle hoeken en gaten van de school. Waar je tijdens de CITO weken een speld kan horen vallen, hoor je op sommige dagen, sommige momenten vrolijke, opgewonden en hoge kinderstemmen. Als het Sinterklaas is, of bijna kerst, vlak voor een optreden in de speelzaal, of als er iets nieuws te ontdekken valt, of als er spelletjes gespeeld mogen worden op het leerplein.

 

Meesters en juffen fungeren vaak als spreekstalmeester. Kondigen de ene activiteit na de andere aan. De kinderen zijn afwisselend publiek of deelnemer.  Maar soms dan treedt de juf of meester zelf op. De kinderen zitten dan op de punt van hun stoel en genieten van de kapriolen van hun leerkracht: als die achter het keyboard kruipt en een liedje speelt/ zingt; als die een verhaal voorleest met grappige stemmetjes; als die een truc of een kunstje doet; als die een rolletje speelt voor de klas: een oude oma, een boze meneer, een gemene heks of een dronken matroos. Een lach op de gezichten van de kinderen, van oor tot oor. Na zulke momenten, kan de klas er weer even verder, verder met die taaie sommen, die ingewikkelde werkwoorden.

In mijn onderwijscarrière heb ik heel wat jaren voor de klas gestaan. Twee keer per week ging ik met m’n klas naar de gym. Die lessen moest ik gewoon zelf geven. En een keer, tijdens basketballen, lukte het me om van een behoorlijke afstand en enigszins uit de losse pols een bal in de basket te gooien. “Zo hé”,  klonk het door de gymzaal. Even deed ik niet onder voor Micheal Jordan. Was ik hun held.

 

Het onderwijs heeft meester en juffen nodig, die goed les kunnen geven. Dat is zonneklaar. Maar het onderwijs heeft ook leerkrachten nodig met passie. Passie voor dit mooie vak, (com)passie voor kinderen. Leerkrachten die af en toe zelf nog het kind in zichzelf opzoeken. Bij wie het af en toe in de klas ook een beetje circus mag zijn. Leerkrachten die soms in en maar ook buiten de spotlights durven staan.

 

Circus de Kralingsche school heeft nog plek voor wat nieuwe artiesten. Kom je bij ons optreden?

 

Eric Heugens

Talentenmiddagen

Talent leerling kind Kralingsche school basisonderwijs leerkracht vacature

De Kralingsche School is een onderwijsinstelling met naam en faam. Al meer dan 100 jaar wordt hier hard gewerkt, geleerd, geoefend, gedoceerd en instructie gegeven. Stromen onze leerlingen op een hoog niveau naar het voortgezet onderwijs.

Dat onderwijs is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Ook al werken we nog in  jaargroepen, er wordt niet louter frontaal, klassikaal gewerkt; tafels opgedreund, rijtjes spellingwoorden gestampt, schoon geschreven, klassikaal gelezen. Die tijden liggen achter ons.

Er wordt gewerkt op verschillende niveaus. Met coöperatieve leerstrategieën. Wie sneller door de leerstof kan, krijg daar de ruimte voor en krijgt ander werk (verdieping – verbreding). Wie meer tijd nodig heeft krijgt verlengde instructie en extra oefenstof.

Naast het leren van lezen & taal, rekenen en schrijven is een school ook een plek waar kennis wordt vergaard (over het heden en het verleden) en waar onderzoek wordt gedaan. Spelend. Ontdekkend. Bijvoorbeeld over de werking van een vulkaan.

Maar een school heeft ook nog een andere taak, namelijk kinderen voor te bereiden op hun rol in de maatschappij. 

Schoolkoor kinderen creatief talent Kralingsche School uitvoering

Ze zelfstandig te laten worden, ze kritisch te leren denken en niet alles klakkeloos aan te nemen, ze te leren analyseren en argumenteren. En….op zoek te gaan naar hun talenten. Ieder kind beschikt namelijk over een of meerdere talenten. Maar als je altijd hetzelfde moet doen (rekenen en taal) hoe kan je dan weten wat jouw talent is?

Sommige kinderen zijn niet zo’n ster in rekenen, of in spellen of in lezen. Dat doet iets met hun zelfbeeld. 

Maar wanneer kinderen de kans krijgen om te ontdekken dat ze goed kunnen dansen, bewegen, musiceren, debatteren, dingen kunnen vervaardigen, dan krijgt hun zelfvertrouwen een boost.

Afgelopen donderdag, 14 maart, ging de eerste serie van 3 talentmiddagen van start. In de middag konden de kinderen van de groepen 3 – 4 – 5 & groepen 6 – 7 – 8, deelnemen aan verschillende workshops.  Workshops waarbij er andere vaardigheden nodig waren dan lezen, rekenen, spellen en schrijven. Workshops die een beroep deden op: creativiteit, muzikaliteit, logisch redenen, motoriek, argumenteren.

Die middag borrelde de school van energie. Met grote geestdrift werd er gedanst, getrommeld, geprogrammeerd,  gedebatteerd, gingen kinderen aan de slag met vouwkunst, werden er vogelnestjes onderzocht en nagebouwd en als klap op de vuurpijl werden kinderen ingewijd in de wereld van de DJ. Met een grote grijns op het gezicht, tong uit de mond. Super geconcentreerd om de danspasjes na te doen, ritme na te spelen, een discussie te voeren, duidelijke commando’s te formuleren zodat een simpele opdracht werd uitgevoerd. De middag vloog om. “Is het nou al tijd?” Met enthousiaste verhalen gingen de kinderen naar huis.

Zo willen we het graag hebben. Enthousiaste en gemotiveerde kinderen. Dynamiek, diversiteit, creativiteit en saamhorigheid. Dingen die we hard nodig hebben in de 21ste eeuw. Volgende week is er weer een talentmiddag. Ik kijk er nu al naar uit.

Eric Heugens

De Kralingsche Boschdag

Kralingsche school vacature leerkracht basisonderwijs juf meester
Leerkracht juf onderwijs Bosdag Kralingse Bos paddestoelen natuur Rotterdam Kralingsche School

©2018 Henning van den Akker

Vrijdag 15 oktober vond de eerste Kralingsche Boschdag plaats. Met al onze kinderen hebben we de hele dag buiten doorgebracht in het bos. Fijn spelen, ontdekken, zoeken, leren, determineren, speuren, sporten, bewegen, eten, varen, kijken.

Een paar jaar geleden was ik op scholenbezoek in Oslo. Op de Boltelokka skole. Toen ik aan de directeur de datum van mijn voorgenomen bezoek wilde doorgeven, zei hij me dat die datum niet ging lukken. De school had dan een bosdag. Die activiteit heeft me altijd geïntrigeerd. Een bosdag. Hoe leuk is dat.

Ik vertelde het aan het team  en stelde de vraag of wij ook niet zo’n dag zouden kunnen organiseren. Immers we hebben een bos bij wijze van spreken in onze achtertuin. Het Kralingse bos. Vrijwel iedereen was enthousiast. Een datum werd geprikt. Het terrein werd verkend en opdrachten werden verzonnen.

De kinderen van de groepen 1-2 & 3 zouden hun activiteiten concentreren op en rondom

leerkracht meester juf onderwijs Bosdag Kinderen Rotterdam kralingsche school kralingen

© 2018 Henning van den Akker

kinderboerderij “De Kraal”. Het kabouterpad zou worden uitgezet, opdracht gemaakt voor op de boerderij, waar ook de pauzehap en middaglunch zou worden genuttigd.

 

De kinderen van de groepen 4,5 & 6 zouden zich voornamelijk ophouden in de buurt van de heemtuim. De leerkrachten hadden een ontdek-, doe en speurtocht uitgezet, waar ze de hele dag zoet mee zouden zijn. ER zouden ontdekkiste, verrekijkers

Het programma voor de bovenbouw, zou bestaan uit een wandeling door het bos met een bezoek aan het bezoekerscentrum, allerlei opdrachten en in de middag een bezoek aan molen de Ster en een boottochtje over de plas.

Voor de uitvoering van de plannen kwam het nodige kijken. Was er wel voldoende ouderhulp? Zonder ouders geen Boschdag. En dan het sanitair. Waar zouden de kinderen kunnen plassen gedurende de dag. Er werd contact gezocht met alle horeca gelegenheden. Met de boswachters. dat hadden we beter niet kunnen doen, want ineens hadden we er een probleem bij. het aanvragen van een vergunning.

Leerkracht juffen meesters veerpont onderwijs school dieren bos natuur kinderboerderij Rotterdam Kralingen vacatures

© 2018 Henning van den Akker

Een simpel, leuk en spontaan idee, bleek bij de uitvoering toch niet zo simpel. Soms om moedeloos van te worden. Met name van de bureaucratie. Maar uiteindelijk is alles doorgegaan en was het een schitterende zonnige dag. Alle kinderen waren opgetogen, vrolijk en blij.
‘s Ochtends, toen ik door het bos liep ik naar het onderdeel waar ik bij zou staan, passeerde mij allemaal kinderen met hun ouders op de fiets. “Dag meester Eric”. Oh wat was ik trots en wat voelde ik me bevoorrecht.

Aan het eind van de dag, toen alle kinderen weer beetje bij beetje de school in druppelden, voelde je een enorme saamhorigheid. Kinderen waren opgetogen, moe van alle indrukken, de gezonde buitenlucht, het spelen. “We hebben helemaal niet geleerd”. Maar ze hadden heel veel geleerd. En hoe. Een nieuwe traditie leek geboren.

 

 

Eric Heugens

Rotterdam, 25-01-2019

Kerstviering op de Kralingsche school

De week voor kerst is het een gezellige, vrolijke boel op de Kralingsche school. Juf Alice maakt dan met alle kinderen kerststukjes. De zolder waar normaal gesproken de lessen beeldende vorming worden gegeven, is dan tijdelijk omgetoverd tot een soort bloemisterij.  Overal liggen takken groen, hulst, oase en ander materiaal. Er worden de prachtigste kerststukjes gemaakt, die als finishing touch nog een vrolijk lint of strik krijgen.

 

In elke klas staat een vrolijke boom. Het trappenhuis is mooi en smaakvol versierd en in de speelzaal klinkt een stemmig kinderkoor. Het koor van de Kralingsche school heeft o.l.v. juf Charlotte de laatste repetitie voor het kerstconcert.

 

Woensdag is het dan zo ver en treden de kinderen op. Iedereen is een beetje nerveus en wiebelig. Eerst even inzingen met de juf, dan omkleden en klaarstaan voor het eerste optreden.

 

Naar het eerste concert komen de kinderen van de groepen 1-2, 3 en 4 luisteren. Tussendoor leest meester Eric telkens een stukje voor uit “Liselotje en het kerstfeest”. De kinderen zingen o.a.  “twinkel twinkel little star, midden in de winternacht” en besluiten het concert met twee meezingliedjes “Eventjes oorlogen klaar, even lief voor elkaar” en uiteraard “we wish you a merry Christmas”.  Iedereen is helemaal in de kerststemming.

 

Naar het tweede concert komen de kinderen uit de hogere groepen luisteren. Het koor is minder gespannen, immers de kop is eraf. Dezelfde liedjes worden met evenveel energie gezongen en meester Eric leest het verhaal “De koning en de koffieboon”.

 

De ochtend wordt beëindigd met een laatste optreden voor de ouders en buurtbewoners.

Al met al een is het concert een fijne, stemmige opmaat naar de kerstviering ‘s avonds. Als alle kinderen in hun mooiste kleren naar het kerstdiner komen.

 

Een gouden moment om in te lijsten. Een moment van trots zijn op de school en het fijn vinden daar deel te zijn. Met een warm hart loop ik langs alle klassen en koester dit moment.

 

Eric Heugens

Rotterdam, 25-01-2019

Heel Holland Bakt!

Heel Nederland is in de ban van dit programma en volgt de 10 amateurbakkers op de voet. We zien hun verrichtingen, hun creativiteit, hun inzet, hun inventiviteit en hun resultaten. Soms weten ze prachtige, heerlijke taarten te bakken. Bij het zien van al dat lekkers loopt het water je in de mond. Maar soms mislukken hun baksels jammerlijk: zijn ze niet gaar, aangebrand, ingestort of onvoldoende gerezen. Maar wat het resultaat ook is, iedereen is super gemotiveerd en doet z’n best om elke week het beste van zichzelf aan de jury te presenteren.

Eigenlijk werken we op de Kralingsche school ook op dezelfde manier. Gepassioneerd, gedreven, resultaat gericht. Alle ingrediënten zijn aanwezig om elke dag, elke week weer een mooie taart te bakken. Geen HEMA taart (niks ten nadele van de HEMA), maar taart van Carlier. Dat vraagt om vakmanschap, de beste ingrediënten, toewijding, planmatig werken, energie en doorzettingsvermogen.

Die taarten worden gepresenteerd aan, gekeurd door de ouders, de schoolleiding, het bestuur & de MR, elkaar. Soms worden de meest waanzinnige taarten gebakken. Ze zien er niet alleen prachtig uit, ze zijn ook kwalitatief van hoog niveau. Dan is iedereen blij, trots , vrolijk.

Maar soms zijn we nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Gingen er wat dingetjes mis: was de oven nog niet voldoende opgewarmd, hadden we een bepaalde techniek nog niet geheel in de vingers, was er niet genoeg tijd of bloem, of hadden we de opdracht lichtelijk onderschat. Fouten maken mag, die horen erbij. Zolang we maar leren van onze fouten en ze aanwenden om het een volgende keer beter te doen.

Op de Kralingsche school wordt heel wat afgebakken. Met rode konen van inspanning.

Iedereen geeft het beste van zichzelf, is een sterbakker. En niemand hoeft de tent te verlaten. Heb je een bepaalde techniek nog niet onder de knie, dan leren we je die!

Kom je ook bij ons bakken?

Eric Heugens

Rotterdam, 25-01-2019

Kralingsche school Rotterdam zoekt leerkracht basisonderwijs!

Vacature leerkracht basisschool Rotterdam coöperatief leren meertalig muziek sport techniek hoogbegaafd parkeervergunning

Goedemiddag, misschien wel toekomstige collega leerkracht,

Ben jij toe aan een nieuwe stap, omdat je nu je school van top tot teen kent, alles er van gezien hebt en iedere groep al gehad?

Of zit je niet lekker op je plek, moet je al voor 7:30 de files in vanqwege de reistijd, woon je in Rotterdam maar werk je ver weg?

Wil je vanwege een nieuwe relatie dichter bij Rotterdam werken?

Misschien vind je dat je talenten beter ingezet kunnen worden, wil je met leerlingen aan de slag die leergierig zijn?

Ben je toe aan onderdeel zijn van een prettig en hecht team, waarbij plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd en ieder jaar aantoonbaar verbetering brengt?

Vind je en kleinere school (220 leerlingen) in de grote stad, liggend in het pittoreske groene Kralingen aantrekkelijk?

Ben je ambitieus en wil je aan de slag met coöperatief leren, het VVTO en de specialisatie van meer- & hoogbegaafheid, creativiteit, sport en muziek.

Groepsleerkracht middenbouw

Leerkracht Middenbouw

Kralingsche School – Rotterdam

Hecht docententeam- opleidingsbudget – ambitious

 

Misschien is het de liefde die je naar Rotterdam brengt of zoek je een nieuwe inspirerende omgeving om in te werken; een kleinere school (220 leerlingen) in de grote stad liggend in het pittoreske Kralingen. Misschien is het juist de ambitie van de school, het coöperatief leren, het VVTO en de specialisatie van meer- & hoogbegaafheid. Of wil je juist iets meer aandacht voor de mens, het creatieve, sport en muziek. Stop met zoeken als je hier enthousiast van wordt, want dan zijn wij op zoek naar jou.

 

Meebouwen in een hecht team

Als leerkrachten op de Vereniging Kralingsche school werken we met een deskundig team en management. Open, ondersteunend, plezierig en energiek. Dat moeten we ook doen, want de Kralingsche school is een vereniging waarin we samen de school maken (uiteraard samen met leerlingen, ouders, bestuur, MR). Dat maakt het bijzonder, intens en leuk. Daardoor hebben wij ook het geluk van extra middelen om ons onderwijs op een ambitieus niveau aan te bieden en ondersteunen elkaar en jou om daarin te groeien. Met tijd, aandacht en (financiële) middelen.

Het team en de uitdagingen van de Kralingsche school zijn ambitieus. Op de school wordt gewerkt volgens de principes van coöperatief leren (Kegan). Daarnaast is Engels een speerpunt (wij zijn een VVTO school) en is er aandacht voor ICT. De school heeft zich gespecialiseerd op het gebied van meer- & hoogbegaafdheid en heeft derhalve een plusklas. Naast groepsleerkrachten, heeft de school vakleerkrachten voor o.a. muziek – beeldende vorming, techniek en gymnastiek.

 

Wat bieden we jou?

  • Alle ruimte om je te verdiepen en te specialiseren, middels (extra) studie- en opleidingsbudget
  • Een kleine school met veel aandacht voor elkaar (kinderen, docenten, ouders)
  • uitzicht op een vast contract
  • Een sterk en hecht team waarin veel gelachen worden en de lat hoog legt
  • Aandacht voor de juiste werkdruk
  • Reiskostenvergoeding en (meestal) goede bereikbaarheid
  • Ruimte om soms iets extra’s of anders te doen

 

Onze nieuwe collega heeft als achtergrond:

  • PABO diploma met de akte van bekwaamheid
  • ervaring en met het werken in een middenbouwgroep
  • bekendheid met coöperatief werken of wil hier graag mee gaan werken
  • van nature een enthousiast persoon en een teamspeler
  • enige ervaring met de methodes: WIG – taalactief – nieuwsbegrip – Groove me – zijn een pré

Onze school

De Vereniging Kralingsche school is een algemeen bijzondere basisschool, gehuisvest in een karakteristiek, pas gerenoveerd gebouw uit 1916. Bij het onderwijs streven we ernaar de capaciteiten van het kind te onderkennen en de nieuwsgierige en kritische houding van kinderen optimaal te stimuleren, in een veilige en vertrouwde omgeving, waarbij de sociale en maatschappelijke vorming veel aandacht krijgt.

Wil je meer informatie, een rondleiding op de school, een dagje meekijken of met een van jouw mogelijk toekomstige collega’s bellen, neem dan contact met mij op 06-46046864 of mail naar directie@kralingscheschool.nl Ik ben benieuwd naar je motivatie en C.V.